Bærekraft og samfunnsansvar
Nedenfor vil du finne informasjon om våre etiske retningslinjer, vår miljøpolicy, vårt klimaregnskap og vår redgjørelse for aktsomhetsvurderinger etter åpenhetsloven.
1. FORMÅL OG VIRKEOMRÅDE
Formålet med Just Renholds etiske retningslinjer er å sikre en høy standard for etisk praksis i alle våre tjenester og definere felles standarder for alle ansatte. Disse retningslinjene gjelder alle som arbeider for Just Renhold.
2. GENERELT
Ansatte i Just Renhold skal arbeide for fellesskapets beste, i tråd med gjeldende lover, regler og selskapets verdier. Våre ansatte skal utføre sine oppgaver og opptre på en måte som styrker Just Renholds omdømme og skaper tillit hos kundene.
3. MØTE MED KUNDER OG SAMARBEIDSPARTNERE
Ansatte i Just Renhold skal møte kunder og samarbeidspartnere med respekt og profesjonalitet. Våre tjenester skal alltid være basert på faglige kunnskaper og solid skjønn. Det skal ikke forekomme noen sammenblanding av ansattes og kunders private interesser eller økonomiske midler.
4. FORVALTNING AV RESSURSER
Ansatte i Just Renhold må være bevisste på at de forvalter selskapets ressurser på vegne av alle våre kunder. Alle ansatte har plikt til å ta vare på selskapets ressurser på en økonomisk og rasjonell måte. Vi tolererer ikke misbruk eller sløsing med selskapets midler. Ansatte skal heller ikke tilegne seg personlige fordeler av selskapets ressurser, verken økonomiske midler eller eiendeler.
5. HABILITET
Alle som tar beslutninger eller tilrettelegger for beslutninger i Just Renhold, må følge regler om habilitet. Ansatte har en plikt til å varsle overordnede dersom det er tvil om deres egen habilitet, slik at de kan bli fritatt fra videre behandling av saken. Ved tvil skal den ansatte ta opp spørsmålet med sin nærmeste leder.
6. FORBUD MOT GAVER OG ANDRE FORDELER
Ansatte i Just Renhold må ikke motta gaver, provisjoner, tjenester eller andre ytelser i forbindelse med anskaffelser eller kontraktsinngåelser, som kan påvirke deres profesjonelle handlinger. Dette inkluderer også gunstige betingelser knyttet til reiser og opphold. Med mindre gaven er av ubetydelig verdi, skal ansatte avstå fra å motta gaver fra kunder eller leverandører.
7. FORRETNINGSETIKK
Just Renhold skal drive sin virksomhet på en måte som sikrer tillit hos kunder, samarbeidspartnere og leverandører. Alle forretningsaktiviteter skal bidra til å oppnå selskapets målsettinger. Ansatte som deltar i selskapets forretningsmessige virksomhet, skal følge alle relevante lover og interne regler for anskaffelser. Alle anskaffelser skal være preget av forutsigbarhet, åpenhet, etterprøvbarhet, likebehandling og god forretningsskikk.
8. PRIVAT BRUK AV SELSKAPETS AVTALER
Ansatte i Just Renhold kan ikke bruke selskapets avtaler eller rabatter for privat bruk. Det skal ikke foretas private bestillinger fra leverandører som ansatte har kontakt med i forbindelse med sitt arbeid for Just Renhold, dersom dette kan skape tvil om sammenblanding av selskapets og private midler.
9. OPPTREDEN I TJENESTEN
Ansatte i Just Renhold skal alltid opptre på en måte som reflekterer selskapets verdier og ikke bringer selskapet i miskreditt. Under tjenestereiser eller oppdrag for Just Renhold, skal ansatte avstå fra aktiviteter som kan skade selskapets omdømme, inkludert kjøp av seksuelle tjenester.
10. ÅPENHET OG INFORMASJONSPLIKT
Just Renhold skal være åpen om sin virksomhet og gi nødvendig informasjon til kunder, samarbeidspartnere og andre interessenter. Våre ansatte skal alltid gi korrekte og tilstrekkelige opplysninger når det er påkrevd.
11. YTRINGSFRIHET OG RETT TIL Å VARSLE
Ansatte i Just Renhold har rett til å uttrykke seg om forhold innenfor sitt arbeidsområde og delta i samfunnsdebatten som privatpersoner. Kritikkverdige forhold i selskapet bør først tas opp internt, men ansatte har også rett til å varsle offentlig dersom dette er nødvendig.
12. LEDERANSVAR
Ledere i Just Renhold skal fremme en kultur preget av åpenhet og etisk bevissthet. De skal sørge for at alle ansatte er kjent med og følger selskapets etiske retningslinjer, og gjennomgå dem med sine team minst én gang i året og ved nyansettelse. Ledere har ansvar for å sikre at ansatte forstår og forplikter seg til retningslinjene.
13. PERSONLIG ANSVAR
Alle ansatte i Just Renhold har et personlig ansvar for å følge selskapets etiske retningslinjer. Tvilstilfeller skal diskuteres med nærmeste leder. Ansatte har rett til å nekte å følge instruksjoner som er ulovlige eller i strid med de etiske retningslinjene. Brudd på de etiske retningslinjene kan føre til konsekvenser for arbeidsforholdet.
Disse retningslinjene skal sikre at Just Renhold opprettholder høy standard i alle aspekter av virksomheten, og vi forventer at alle ansatte bidrar til å oppfylle disse kravene.
“If a man is called to be a street sweeper, he should sweep streets as
Michaelangelo painted, or Beethoven composed music or Shakespeare wrote poetry.
He should sweep streets so well that all the hosts of heaven and earth will pause to say,
‘Here lived a great street sweeper who did his job well’.”— Martin Luther King Jr.
We strive to be the best cleaning services company in Norway.
We believe in passion, in honesty and in caring for others.
Gi oss innspill om klima og miljø!
Just Renhold ønsker å gi våre kunder, samarbeidspartnere eller andre interessenter mulighet til å gi innspill på hvordan klima- og miljøpåvirkningen av våre varer/tjenester kan forbedres.
Send oss en mail med dine innspill til drift@justrenhold.no